logo
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش

شبکه نوری پسیو PON (Passive Optical Network )

یک سیستم PON با استفاده از یک اسپلیتر پسیو که یک ورودی را می گیرد و آن را برای بسیاری از کاربران به پخش سیگنال های پایین تقسیم می کند. این کار هزینه سیستم را به طور قابل ملاحظه ای با به اشتراک گذاشتن یک مجموعه الکترونیک و یک لیزر گران قیمت تا ۳۲ خانه کاهش می دهد. در بالادست، اسپلیتر پسیو به عنوان ترکیب کننده عمل می کند تا همه کاربران را به یک پورت مشترک PON متصل کند و از یک لیزر ارزان برای خانه  به منظور ارسال سیگنال ها به سیستم FTTH در دفتر مرکزی استفاده می شود.

اسپلیتر  PLC چیست؟

به عنوان لینک فیبر نوری توسط ​​مصرف کنندگان مورد پذیرش است، سیستم های شبکه های پسیو (PON) بیشتر در خانه های مشترک گسترش یافته است. اسپلیتر(splitter) فیبرنوری یک دستگاه نوری پسیو واجب در سیستم های PON است. اسپلیتر های نوری را می توان به مخروط دوطرفه متصل (FBT)و مدار فیبرنوری مسطح PLC تقسیم کرد. اسپلیتر PLC جدیدتر از FBT است

اسپلیتر PLC ، همچنین مدار موجبر مسطح Planar Waveguide Circuit splitter نامیده می شود، که برای تقسیم یک یا دو پرتو نور به چند پرتو نور به صورت یکنواخت یا ترکیب چند پرتو نور به یک یا دو پرتو نور استفاده می شود. این یک دستگاه نوری پسیو با بسیاری از ترمینال های ورودی و خروجی است، به ویژه برای  (…,EPON, GPON, BPON, FTTX) PONو برای اتصال MDF (قاب توزیع اصلی) و تجهیزات ترمینال و انشعاب سیگنال نوری مناسب است. اسپلیتر PLC  یک راه حل توزیع ارزان قیمت نور با قابلیت اطمینان بالا و با ثبات فراهم می کند. اسپلیتر  PLC می تواند نسبت تقسیمی تا ۶۴ × ۱ را ارائه کند که عموما بالاتر از اسپلیتر FBT است.

تکنولوژی ساخت اسپلیتر فیبر نوری PLC

اسپلیتر PLC مبتنی بر تکنولوژی نیمه هادی است. همانطور که اسم آن نشان می دهد، اسپلیتر PLC توسط تکنولوژی مدار موجبر مسطح تولید می شود. طراحی اسپلیتر PLC شامل یک تراشه PLC نوری و چند آرایه نوری بسته به نسبت خروجی است. آرایه های نوری در هر دو طرف انتهایی تراشه اسپلیتر PLC متصل می شوند.

تراشه PLC یک جزء کلیدی از یک ماژول PLC فیبر نوری است که در نسبت های تقسیم ۱xN  (N=2, 4, 8, 16, 32, 64) و ۲xN  (N=2, 4, 8, 16, 32, 64) در دسترس است. شکل زیر طراحی یک تراشه ۱×۸اسپلیتر PLC است.

اسپلیتر PLC چگونه کار می کند؟

اسپلیتر PLC به طور گسترده بین ترمینال خط نوری OLT و ترمینال/واحدهای شبکه های نوری OLT (OnTs / ONUs)، نصب می شود. لینک فیبر واحد از دفتر مرکزی ((OLT با ورودی یک اسپلیتر متصل شده است و به تعداد فیبرهایی تقسیم می شود که اسپلیتر را ترک می کنند. تعداد خروجی ها در ماژول PLC تعداد تقسیمات را تعیین می کند.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*