logo
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش

ترنسیورهای متداول فیبر نوری

ترنسیور فیبر نوری که شامل فرستنده و گیرنده در یک ماژول می باشد، تجهیز بسیار مهمی در ارسال و دریافت اطلاعات می باشد که ارسال اطلاعات را از طریق فیبر نوری تضمین می کند. بازار و مارکت در حال حاضر انتخاب وسیعی از ترنسیور فیبر نوری برای استفاده در انواع مختلف،از لحاظ جنس سیم، نوع فیبر نوری و طول موج و … ارائه می دهد.


گروهی از شرکت ها به هم پیوستند تا بر روی پکیج های استاندارد به توافق برسند که توافق چند منبعی (MSA) نیز نامیده می شود. پکیج های استاندارد به مشتریان کمک می کنند که نسبت به نیازشان بهترین انتخاب ترنسیور را داشته تا بدون نیاز به طراحی دوباره از ترنسیور های متفاوت استفاده نمایند. در این مقاله، برخی از ترنسیورهای متداول فیبرنوری با توجه به پکیج های استاندارد معرفی شده اند.

ترنسیورهای متداول فیبر نوری

ترنسیور ۹ پین

این ترنسیور همچنین به عنوان ترنسیور ۱×۹ نیز شناخته می شود. این ترنسیور یک ردیف پین خروجی در پشت دستگاه دارد. واسط فیبر نوری به کار رفته در آن معمولا ST و داپلکس SC می باشد. این ترنسیورها به طور عمده در سوئیچ های نوری، کانورتور های سینگل مود یا مالتی مود و در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد.

ترنسیور GBIC

ترنسیور GBIC از جمله ترنسیور مبدل رابط های گیگابیتی می باشد ، یک رابط پلاگین به گونه ای طراحی شده که یک رابط pluggable را برای اتصال به Gigabit Ethernet مهیا می کند. این ترنسیور یک استاندارد رابط الکتریکی قابل تعویض ارائه می دهد که می تواند دامنه وسیعی از رسانه های فیزیکی از مس تا فیبر سینگل مود با طول موج بلند تا مسافت های زیاد و طول صدها کیلومتر پشتیبانی کند.

ترنسیور فاکتور فرم کوچک (SFF)

ترنسیور فاکتور فرم کوچک (SFF)، ترنسیور نوری فشرده ای می باشد که در ارتباطات نوری برای کاربردهای مخابراتی و ارتباطات داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقایسه با ترنسیور ۹ پین و GBIC، ترنسیور SFF اندازه کوچکتری دارد و در فضای کم، پورت های بیشتری در اختیار ما قرار می دهد. ترنسیور SFF ‎ ۱۰ یا ۲۰ I / O‏ (ورودی / خروجی) دارد که به بورد اصلی لحیم شده است.

ترنسیورهای متداول فیبر نوری

ترنسیور SFP

ترنسیور SFP، فرم کوچک pluggable، ورژن pluggable ترنسیور SFF می باشد و ورژن آپگرید و به روزشده ماژول های GBIC است که در انتهای بسته ماژول ۱۰ کانکشن (ورودی/خروجی) دارد.با حجم کمتر و قابلیت یکپارچه سازی بیشتر، متداول ترین و پرمصرف ترین نوع ترنسیور می باشد.

‏ترنسیور SFP+‎

‏ترنسیور SFP+‎ به ترنسیور پیشرفته SFP موسوم است که دارای نرخ انتقال بالاتر که معمولا از ۸٫۵G تا ۱۰G است، می باشد. این نوع ترنسیور نوری برای کانال های ۸Gbps/10Gbps/16Gbps در نظر گرفته شده است و برای مصارف و کاربردهای اترنت ۱۰Gigabit مورد استفاده قرار می گیرد.

ترنسیور XFP

ترنسیور XFP، ترنسیور ۱۰Gigabit از نوع SFP است که نسل آینده این نوع از ترنسیور می باشد. این نوع از ترنسیور به راحتی قابل تعویض و مستقل از پروتکل می باشد، معمولا در ‏SONET / SDH ‏۱۰ گیگابیت بر ثانیه ، کانال های فیبر نوری، اترنت گیگابیت و کاربردهای دیگر و همچنین در لینک های CWDM DWDM استفاده می شود.

ترنسیورهای متداول فیبر نوری

ترنسیور XENPAK

ترنسیور XENPAK در موارد کاربردی ۱۰ Gbps، به طور خاص اترنت ۱۰ گیگابیتی استفاده می شود. رابط الکتریکی که XAUI نامیده می شود، چهار سیگنال ۲٫۵ Gbps برای فرستنده فراهم می کند، تا آنها را به یک سیگنال ۱۰ Gbps با استفاده از مالتی پلکس و سریال کردن برای راه اندازی و اجرای منبع تبدیل کرده و از یک اتصال الکتریکی ۷۰ پین استفاده می کند. رابط های نوری که معمولا استفاده می شود SC داپلکس مسی باشد.

ترنسیور X2

ترنسیور X2 بر اساس استانداردهای ترنسیور XENPAK می باشد. کوتاه تر از ترنسیور XENPAK است اما از همان اتصال الکتریکی ۷۰ پین و رابط داپلکس SC استفاده می کند. برخلاف XENPAK ، دستگاه های X2 در قسمت بالای بورد نصب می شوند و به راحتی قابلیت Stack شدن بوردها را فراهم می کند.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*