logo
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش
شرکت بنیان ارتباط سهند فرهیختگان کیش

آشنایی با انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری، کابلی است که دو سر آن به کانکتور فیبر نوری وصل می شود. این وسیله برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات و قطعات در شبکه فیبر نوری به کار برده شده و به آن پچ کیبل نیز گفته می شود. انواع متنوعی از پچ کورد فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها، مانند LC، FC، SC، ST، MU ، MTRJ و E2000 و غیره وجود دارد.

انواع پچ کورد فیبر نوری

انواع مختلفی پچ کورد فیبر نوری وجود دارد و می توان آنها را به طور عمده توسط انواع کانکتور و کابل تقسیم بندی نمود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کوردهای فیبر نوری را می توان با انواع کانکتورهای فیبر نوری طبقه بندی نمود. به عنوان مثال، پچ کورد LC به این دلیل که دارای کانکتور LC است به این نام خوانده می شود. به همین ترتیب پچ کورد SC، ST، FC، MT-RJ، E2000، MU و MPO / MTP و غیره وجود دارد. یک نوع دیگر دسته بندی که به نوع صیقل دادن فرول کانکتور شده و به سه نوع پچ کورد PC، UPC، APC تقسیم بندی می شود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد LC: پچ کورد LC با کانکتور LC خاتمه می یابد. LC مخفف کانکتور لوسنت (Lucent) است. کانکتور LC به سبک ساختار فشار و چفت شدن می باشد این نوع دارای بدنه پلاستیکی و فرول با اندازه دقیق ۱٫۲۵mm و با جنس سرامیکی است. پچ کورد نوری نوع LC یک نوع محبوب پچ کورد نوری است که فرم کوچک دارد و باعث کاهش اشغال فضا می شود و این نوع به طور گسترده ای برای نصب و راه اندازی مناطق پرتراکم و کم حجم استفاده می شود. پچ کورد LC از یک فرول ۱٫۲۵ میلی متر استفاده می کند، که به اندازه نصف پچ کورد ST است. این پچ کورد در وضعیت سینگل مود عملکرد بسیار خوبی دارد و مورد علاقه اکثر افراد می باشد و مصرف بالایی دارد. پچ کورد LC با استانداردهای IEC و Telcordia، ANSI / EIA / TIA مطابقت دارد. کانکتور پچ کورد LC هم برای سایز ۱٫۶ mm/2.0mm و همچنین برای سایز ۳٫۰mm استفاده می شود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد SC: پچ کوردی است که با کانکتور SC خاتمه می یابد. کانکتور SC توسط شرکت ژاپنی NTT اختراع شده است. SC مخفف کانکتور مشترک یا کانکتور میدان و یا کانکتور استاندارد است.استفاده از آنها در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار شایع است. این نوع کانکتور از نوع فشار و کشش بوده و می تواند برای ۱۰۰۰ چرخه اتصال استفاده شود..پچ کورد SC در کانکتور خود دارای قفل می باشد و با این حرکت از طریق فرول سرامیکی یک اتصال تراز و دقیق به وجود می آورد. پچ کورد SC کم هزینه، ساده و همچنین با دوام است که از ویژگی های خاص این کانکتورمی باشد. این نوع ارزان و با صرفه اقتصادی است. پچ کورد SC به طور گسترده ای در شبکه های فیبر نوری استفاده می شود و می تواند با اکسید زیرکونیوم و قاب پلاستیکی همراه باشد.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد ST: پچ کورد ST فیبر نوری با کانکتور ST خاتمه یافته است. ST مخفف Straight-Tip و به شکل زیر می باشد. قطر کانکتور ST مانند کانکتور SC فرول ۲٫۵ میلیمتری دارد. این نوع پچ کورد توسط AT & T توسعه داده شده و در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار محبوب بوده است. کانکتور ST سرنیزه ای شکل و دارای فرول طولانی فنری برای نگه داشتن فیبر می باشد. این نوع پچ کورد در هر دو نوع مولتی مود و سینگل مود در دسترس است. آداپتورهای سیمپلکس و دوبلکس افقی نصب شده با محفظه فلزی یا پلاستیکی موجود بوده و می تواند به دو دسته دارای آستر از جنس برنز فسفات و یا اکسید زیرکونیوم تقسیم شود. البته ممکن است تمایل افراد به جای استفاده از محفظه پلاستیکی به جنس فلزی بیشتر باشد. پچ کورد فیبر نوری ST دارای نوک صاف و مستقیم است که موجب می شود به راحتی داخل و خارج شود. اگر احساس می کنید دارای اتلاف توان بالایی هستید می توانید آن را دوباره جا بزنید این نوع کانکتور تا ۵۰۰ بار ورود و خروج استاندارد بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می دهد. پچ کورد فیبرنوری ST از نسل های قدیمی پچ کورد می باشد، اما هنوز به طور گسترده برای شبکه های مولتی مود، از جمله شبکه های محلی برای ساختمان ها و دانشگاه ها استفاده می شود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد FC: پچ کورد فیبر نوری FC دارای کانکتور FC می باشد و نحوه اتصال آن به صورت پیچشی است. FC مخفف کانکتور ثابت می باشد (Fixed Connector). همانند کانکتور SC ، FC نیز توسط کمپانی NTT اختراع شد. پچ کورد FC دارای بدنه فلزی و ساختار پیچشی است. در پچ کورد FC فرول و آستر مورد استفاده در کانکتورها همانند کانکتور SC می باشد. پچ کورد FC در هر دو حالت سینگل مود و مولتی مود قابل دسترسی است. این نوع پچ کورد در محیط با لرزش بالا می تواند به کار برده شود و به صورت پیچشی محکم بسته می شود، اما لازم است قبل از سفت و محکم کردن پچ کورد آن را به صورت تراز و صحیح وارد نمود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد MTRJ: پچ کورد MTRJ با کانکتور MT-RJ اتمام یافته است. MT-RJ مخفف فیش سفارشی انتقال مکانیکی (Mechanical Transfer Registered Jack) است. کانکتور MTRJ توسعه یافته کانکتور MT و RJ است. این نوع پچ کورد دارای محفظه و فرول پلاستیکی است که از ویژگی های خاص آن ارتباط دو کانکشن فیبر نوری می باشد. کانکتور MTRJ با استفاده از فرم فرول MT که توسط NTT تولید شده اقتباس گرفته شده است. هر خانه کانکتور MTRJ دو کر فیبر (دوبلکس) دارا می باشد و شباهت خاصی به کانکتور مسی اترنت RJ45 دارد. اندازه آن نصف کانکتور SC است و در راه حل های فیبر تا به دسکتاپ منجر به کاهش قیمت در هر پورت فیبر می شود. کانکتورهای MTRJ به دو صورت (با دو پین فلزی) نر و (بدون سوزن و پین) ماده موجود است. پچ کورد MTRJ معمولا برای کاربردهای شبکه استفاده می شود. اندازه آن کمی کوچکتر از فیش های تلفن استاندارد می باشد و کار با آن بسیار آسان است.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد E2000: پچ کورد E2000 با کانکتور E2000 خاتمه یافته است. کانکتور E2000 برای محافظت از فرول از گرد و غبار و خش دارای دریچه و دیافراگم فنری شکل می باشد. دریچه و دیافراگم کانکتور هنگامی که کانکتور آزاد است به صورت اتوماتیک بسته می شود این دریچه فنری شکل باعث می شود که آلودگی به داخل وارد نشود یا نور لیزر از کانکتور خارج نشود. هنگامی که به آداپتور متصل می شود دریچه به صورت اتوماتیک باز می شود. با ساختار مشابه کانکتور SC ، کانکتور E2000 کوچکتر است. پچ کورد E2000 یکی از آخرین سبک و طراحی های این نوع کابل است و در عین حال یکی از گران قیمت ترین پچ کوردهای فیبر نوری است.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد MU: پچ کورد MU با کانکتور MU خاتمه یافته است. کانکتور MU نیز اختراع کمپانی NTT است. دارای پوشش و محفظه پلاستیکی است و ساختار آن به صورت فشار و کشش (Push & Pull) می باشد. کانکتور MU یک کانکتور کوچک فرمی باشد که ویژگی های یک فرول کانکتور LC با قطر ۱٫۲۵mm دارا می باشد. کانکتور MU همان مکانیسم قفل شدن کانکتور SC را دارد که بر اساس فشار و کشش می باشد. کانکتور فیبر نوری MU اندازه مشابه LC و گاهی اوقات به نام SC کوچک خوانده می شود. کانکتورهای MU در انتقال پیشرفته نوری، تبادل، و سیستم های مشترک و یا نرم افزار با سرعت بالای داده استفاده می شود. اخیرا پچ کورد MU توسعه داده شده است تا در آینده به جای SC استفاده شود.

پچ کوردهای فیبر نوری با انواع مختلف کانکتورها

پچ کورد MPO / MTP: پچ کورد MPO با کانکتور MPO خاتمه یافته است. پچ کورد MPO یک پچ کورد ظرفیت بالا با اتصال چند فیبر بر محور ساخت فرول نوع MT است. این یک کانکتور بر اساس عمل فشار-کشش بوده و با استانداردهای IEC 61754-7 و TIA / EIA 604-5A سازگار می باشد و برای پایان مسیر و ترمینه کردن آن و برای کاربردهای با ظرفیت بالا، بسیار باصرفه است. این نوع پچ کورد معمولا در کابل نوع ریبون استفاده می شود و در اسمبلی گنجایش خروجی چند فیبر کاربرد دارد. MPO در هر کانکتور خود چند فیبر را شامل می شود و به این معناست که MPO می تواند چندین کانکشن را با یک کانکتور خود برقرار کند که می تواند این تعداد ۱۲، ۲۴، ۳۶ و … باشد. MTP ورژن آپگریده شده MPO می باشد. کانکتور MTP یک کانکشن ظرفیت بالا بین تجهیزات شبکه در اتاق مخابرات ایجاد می کند و برای این کاربردها مناسب می باشد. این نوع پچ کورد بر مبنای سیستم فشار و کشش چفت می شود به راحتی می توان آن را وارد و خارج نمود.

پچ کوردهای های فیبر نوری با انواع مختلف کابل نوری

پچ کورد می تواند با پارامترهای مختلف کابل فیبر نوری تقسیم بندی شود. طبق مواد مصرفی برای کابل به انواع PVC, Riser Plenum, OFNR, OFNP, LSZH و … تقسیم می شود. طبق تعداد کر استفاده شده به دو نوع سیمپلکس و داپلکس تقسیم بندی می شود. سیمپلکس از یک کر فیبر و داپلکس از دو کر فیبرنوری استفاده می کند. طبق نوع کر مصرفی پچ کورد به دو نوع مالتی مود و سینگل مود تقسیم می شود. پچ کورد سینگل مود عموما زرد رنگ می باشد با سایز کر فیبر ۹/۱۲۵µm در حالی که مالتی مود نارنجی رنگ با سایز کر فیبر ۶۲٫۵/۱۲۵µm می باشد. علاوه بر این پچ کورد مالتی مود یک تقسیم بندی دیگر دارا می باشد که به دو نوع OM3 و OM4 گروه بندی می شود.

منبع: opticalfiberco

دیدگاه‌ها (۰)

*
*